BRANDDELI TRAVEL ONDERZOEK

Consument verkiest vakantiesites met naamsbekendheid

66% van de Nederlanders kiest bij het boeken van een vakantie liever voor een boekingssite met voldoende naamsbekendheid, zo blijkt uit het nieuwe onderzoek van BrandDeli over vakantie en reizen*. Het meeste vertrouwen hebben de vakantiegangers in boekingssites die zij kennen via vrienden en familie, beoordelingssites en TV-reclame.

Consumer journey
Vakanties en reizen zijn een dankbaar gespreksonderwerp voor Nederlanders. 63% doet via de gesprekken met vrienden en familie inspiratie op voor de volgende vakantiestemming, waarmee word-of-mouth veruit de belangrijkste bron van inspiratie is in de eerste fase van de consumer journey. In de daaropvolgende oriëntatiefase wordt er eerst uitgebreid onderzoek gedaan, vooral via online search en de bekende boekings- en beoordelingssites. Uiteindelijk wordt de reis en het verblijf in de meeste gevallen los van elkaar geboekt, respectievelijk via de website van een reisorganisatie en direct via website van de plaats waar wordt verbleven.

Voorkeur bekende boekingssites
Opvallend is dat iets meer dan de helft van de respondenten (51%) aangeeft geen specifieke voorkeur te hebben voor één reisbureau, terwijl gebruikers van vergelijkings- en beoordelingssites wél een uitgesproken voorkeur hebben (63% en 62%). Nederlanders kiezen niet graag voor een onbekende boekingssite en geven de voorkeur aan boekingssites die zij kennen via vrienden en familie, beoordelingssites en TV-reclame. TV-reclame draagt volgens de respondenten bij aan de betrouwbaarheid van boekingssites, omdat zij bekend zijn bij het grote publiek en dus transparant moeten zijn. Daarnaast lijken deze boekingssites een veiligere keuze, omdat alleen bedrijven met voldoende financiële slagkracht investeren in TV-reclame.
Reclame die overigens over het algemeen goed wordt ontvangen: maar liefst 79% van de ondervraagden zegt niets te willen veranderen aan de huidige reclame van vakantieaanbieders. De reclames geven een fijn vakantiegevoel en zijn over het algemeen grappig. De overige 21% geeft als belangrijkste verandersuggestie dat de aanbieders transparanter mogen zijn over de prijzen.

Verschillen doelgroepen
Het onderzoek laat zien dat er zowel overeenkomsten als verschillen zijn in de vakantiewensen van de verschillende leeftijdsgroepen. Zowel jongeren als ouderen kiezen liever voor de lokale keuken dan dat zij hun eigen eten verzorgen en boeken over het algemeen liever tijdig in plaats van last-minute. Maar de jonge doelgroep 15-19 jaar vindt het significant leuker om op vakantie nieuwe mensen te ontmoeten, verkiest shoppen boven een museumbezoek en doet het meest zijn best om er tijdens vakantie goed uit te zien in badkleding. Verre reizen worden vooral gemaakt door de doelgroep 20-34 jaar en het is ook deze groep die het meest gebruik maakt van vergelijkingssites voor vliegtickets. De doelgroep 35-49 jaar wil op vakantie vooral rust en ontspanning met het gezin en hoeft niet zo nodig nieuwe mensen te ontmoeten.

*Het onderzoek is uitgevoerd onder een representatieve steekproef van 801 Nederlandse mannen en vrouwen tussen de 15 en 49 jaar, in opdracht van BrandDeli, uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau NoTies.