Van media supplier naar business partner

Van media supplier naar business partner

RTL BrandDeli is volop in beweging. Teams bundelen krachten en komen tot nog betere oplossingen voor adverteerders. Head of strategie en creatie Roos Simons praat ons in het kader van deze editie onder meer bij over coole brands en hoe RTL BrandDeli kan helpen bij het realiseren van doelstellingen van merken. ‘Ik ben enorm fan van ‘kippenveloplossingen.’

‘RTL BrandDeli is gericht op het behalen van de doelstelling van de adverteerder. Adverteerders die coolness bij de doelgroep nastreven, kunnen we bijvoorbeeld koppelen aan een populair karakter, programma of een influencer. Of door te zorgen voor een onvergetelijk hippe en flitsende context binnen een commercial die we bedenken en produceren’, vertelt een enthousiaste Roos Simons. ‘Het is de missie van RTL BrandDeli om voor de meest pragmatische oplossing voor een realistisch budget te zorgen. De creativiteit staat daarbij in dienst van de best passende oplossing’, vervolgt Simons. ‘We gaan dus niet zozeer voor de aller creatiefste en duurste commercial zodat er prijzen mee gewonnen kunnen worden. Al winnen we die stiekem toch ook best regelmatig’, klinkt het lachend.

Wat voor oplossingen bedenken jullie dan zoal?
‘Dat varieert enorm. Dit komt alleen al door de enorme variatie aan producten. Van boxershorts en diepvriesspinazie tot de Hema Fotoservice en kruidenmelanges; van de Nederlandse asperge tot Becel, leningen en auto’s: we doen het allemaal. We werken voor totaal nieuwe merken, maar ook voor merken die al 100 jaar bestaan. Elke doelstelling vraagt een andere passende oplossing. Veel briefings die we oppikken, vragen om Mid Funnel Content. Er is bijvoorbeeld al een commercial ontwikkeld en er wordt gezocht naar een oplossing om de consument meer verdieping te geven en daarmee te verleiden tot de voorkeurs- of overwegingsfase. Inspirerende, kwalitatieve, geloofwaardige verhalen met echte mensen zorgen veelal voor de verdieping en extra informatie die de consument dat laatste zetje richting de aankoop geeft. Bij mijn favoriete briefings zorgen we voor een concept dat voor elke fase van de funnel een slim antwoord heeft. Voor de nieuwe Coolbest Smoothie ontwikkelden we bijvoorbeeld billboards en In Program momenten rondom RTL 4—programma All Together Now voor optimale awareness. Daarnaast werden testimonials geproduceerd die moesten zorgen voor voorkeur door de verschillende USP’s te benoemen. En tot slot zorgde de tag-on voor een extra verkoop push door de locatie in de winkel te benadrukken. De Digital Out Of Home uitingen van Exterion Media realiseerden extra relevantie voor het ontbijt en het On the Go moment. Best cool dat we dan in korte tijd zorgen voor een mooie groei in awareness en sales.’’

Startende merken
‘Andere hele leuke briefings komen bijvoorbeeld van onze Business Development afdeling. Die afdeling helpt startende merken vaak met de stap naar TV. Het effect van wat dan in korte tijd behaald kan worden, geeft een verslavende kick aan het hele betrokken team waardoor ‘langer en meer samenwerken’ het gevolg is.
Tot slot ben ik enorm fan van ‘kippenveloplossingen’. Dat je een conceptnaam hoort met één regel uitleg en denkt: Fuck, dat is slim bedacht. Dat je meteen voelt, dat dit de bedoeling is en dat het klopt. En dan moet de sublieme uitvoering door onze productieafdeling nog beginnen natuurlijk. Voorbeeld van een kippenveloplossing? “De Guess who’s back muziekclip voor de Nederlandse Asperge Vereniging en de prachtige video die we samen met Popcornbrain hebben gemaakt voor Neutral gaven mij echt Kippenvel!

Welke ontwikkeling zie je in de briefings die je oplost?
‘We merken dat veel adverteerders in toenemende mate inzien dat we te veel bezig zijn met korte-termijn oplossingen. Dat een lange-termijn focus met een steeds te optimaliseren meerjarenplan effectiever is om een merk te bouwen, dat niet alleen even drie weken piekt, maar ook daadwerkelijk als Cool ervaren wordt en dat vervolgens ook blijft. Lange-termijn inspanningen leveren een sterke fanbase op en maken parallel lopende korte-termijn inspanningen eveneens effectiever. Dit vereist een andere werkwijze en samenwerkingsrelatie. We ontwikkelen ons mede daardoor steeds meer van media supplier naar business partner.’

Lees hier het hele artikel!