Smart Home in ontwikkeling (deel 2)

Smart Home in ontwikkeling (deel 2)

RTL-BrandDeli’s nieuwste brancheonderzoek naar smart home duikt in de trend van slimme, nieuwe apparaten en de doorontwikkeling van spraakgestuurde mogelijkheden. Het onderzoek levert handvatten en inzichten op die marketeers en creatieven kunnen gebruiken voor hun media- & communicatiestrategie in deze branche.  

Markt voor Smart-TV’s nog lang niet verzadigd

Van alle slimme producten die de consument in huis kan halen, is de Smart-TV het meest bekend.  In elektronicawinkels is de Smart-TV intussen de standaard geworden en ook de penetratie is hoog. Wanneer de consument een nieuwe TV gaat aanschaffen is het aannemelijk dat dit een Smart-TV wordt. Maar wat betekent dit nu voor de aanbieders? Vanuit onderzoek van RTL-BrandDeli blijkt dat deze markt nog lang niet verzadigd is.

In dit artikel bespreken we het gebruik en de mogelijkheden van de Smart-TV in Nederlandse huishoudens. Hoeveel mensen hebben anno 2019 een Smart-TV? En wat doen ze daar mee? RTL-BrandDeli duikt in de belangrijkste redenen om een Smart-TV te kopen en laat kansen zien voor producenten en communicatie richting deze consumenten.

Smart-TV in huis

De helft van de 35-49 jarigen geeft aan een Smart-TV in huis te hebben, dit is ook direct de doelgroep waar de penetratie het hoogst is. Van de millennials heeft 44% op dit moment een smart-TV in huis.

De interesse om een nieuwe Smart-TV te kopen is er ook zeker wel: 27% van de millennials heeft op dit moment de intentie om over te gaan op smart kijken, en hiervoor dus een nieuwe TV aan te schaffen. Deze doelgroep is op korte termijn dan ook de meest potentiële kopersgroep.

Buiten het feit om dat het merendeel van de Nederlanders nog niet in het bezit is van een Smart-TV, zijn er ook consumenten die nog niet bekend zijn met deze slimme manier van televisiekijken. Onder de doelgroep 50-65 jaar oud is de Smart-TV bijvoorbeeld bij 17% nog niet bekend, hier is nog duidelijk potentie om de awareness van de productcategorie te laden.

Millenials als potentiele kopers

Waarvoor wordt de Smart-TV gebruikt?

De Smart-TV wordt het meest gebruikt om lineair TV te kijken en om series en films te kijken via online apps zoals Videoland & Netflix. Lineair TV kijken heeft het hoogste gebruik onder 35-65 en ook de helft van de millennials maakt hier gebruik van via de Smart-TV. De functie om content terug te kijken wordt door ongeveer de helft van de consumenten gebruikt. Onder de doelgroep 50-65 jaar is dit maar liefst 62%.

Buiten het kijken naar lineaire content en series en films kijken via online apps om, zijn lang niet alle verschillende functies die mogelijk zijn met de Smart-TV bij iedereen bekend. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het volgen van het nieuws via verschillende nieuwsapps, het luisteren naar muziek en het gebruik van de browser via de Smart-TV. Ook het spelen van (online) games via de TV wordt beperkt gebruikt door de consument. De producenten zijn soms al verder in de technologie dan de gemiddelde TV-kijker. Hier ligt een grote kans voor merken om de toegevoegde waarde van hun producten te laten zien.

 

Lineaire TV & VOD apps

 

Concurrentie in de markt

Qua awareness is te zien dat Samsung een prominente positie inneemt in de categorie, overige merken zullen dus hun onderscheidende waarde duidelijk moeten maken om te blijven concurreren. Hoe kun je dit dan doen?

Millennials vinden het van de leeftijdscategorieën het meest belangrijk dat de kwaliteit goed is van hun product. Mannen vinden vooral een groot en scherp beeld relevant bij de aanschaf van een nieuwe TV, respectievelijk 31% en 33% geeft dat aan. Vrouwen hechten op hun beurt weer meer waarde aan prijs en gebruiksvriendelijkheid. Afhankelijk van de doelgroep waar je je op richt kunnen hier dan ook andere USP’s naar voren worden gebracht in communicatie om relevantie te verhogen.

 

Millenials hechten waarde aan kwaliteit

Maar wat is dan de ideale prijs voor een nieuwe TV volgens potentiële kopers? Het merendeel van de consumenten is bereid om tussen de €400 en €800 uit te geven aan een nieuwe Smart-TV. Mannen hebben over het algemeen meer over voor een nieuwe TV dan vrouwen: 24% van hen zou meer dan €1.000 uitgeven aan een nieuwe TV (vs. 17% van de vrouwen).

Hoog potentieel voor groei

Adverteerders die zich in hun communicatie richten op pricing, kwaliteit en beeldscherpte, spelen goed in op de behoefte van de consument. Om zowel mannen als vrouwen te overtuigen, loont het om hierin creatieve segmentatie toe te passen.

Zeker als minder bekend merk in deze markt is het belangrijk om sterk te communiceren om een positie in de categorie in te nemen. Het is belangrijk om te realiseren dat er nog een hoog potentieel is voor groei binnen deze markt, zowel wat betreft awareness als aankopen. Smart-TV’s hebben veel opties en de technologische ontwikkelingen gaan snel. Een adverteerder die inspeelt op de laatste ontwikkelingen én de behoeftes bij het gebruik, kan hierbij op een slimme manier een voorkeurspositie innemen bij de consument.

 

Meer cases

Moderne familierecepten met Blue Band in Food(ies)-umfeld

Twitter In Stream Video Sponsorship Campagne

Secrets of Center Parcs