Smart Home in ontwikkeling (deel 3)

Smart Home in ontwikkeling
(deel 3)

RTL BrandDeli’s nieuwste brancheonderzoek naar smart home duikt in de trend van slimme, nieuwe apparaten en de doorontwikkeling van spraakgestuurde mogelijkheden. Het onderzoek levert handvatten en inzichten op die marketeers en creatieven kunnen gebruiken voor hun media- & communicatiestrategie in deze branche. Vandaag deel 3 uit de serie van 3.

Spraakbesturing wordt steeds normaler in communicatie met apparaten
“Google, bel Marco”, “Hi Siri, waar is het dichtstbijzijnde Thaise restaurant?” of “Wat is het belangrijkste nieuws van vandaag op NU.nl?”. Zomaar een greep uit de dingen die wij tegenwoordig tegen onze telefoon of smart speaker zeggen.

82% van de Nederlanders is bekend met spraakbesturing en het wordt via zowel smartphones als smart speakers steeds vaker gebruikt. De technologische ontwikkelingen op het gebied van spraakbesturing gaan snel en omdat het een natuurlijke manier van communiceren is, wordt dit snel opgepikt door consumenten.

In dit artikel bespreken wij het gebruik en de mogelijkheden van spraakbesturing, zowel via smart speakers als via de smartphone. Want hoeveel mensen gebruiken dit tegenwoordig? En waar moeten merken rekening mee houden? RTL BrandDeli brengt de kansen voor marketeers in kaart.

Smart speakers in huis
36% van de Nederlanders gebruikt wel eens spraakbesturing via hun smartphone en smart speakers worden door 10% van de Nederlanders actief gebruikt. Degenen die al een smart speaker in huis hebben, beoordelen dit ook positief: drie kwart van de gebruikers ervaart deze als (zeer) gebruiksvriendelijk. Ook onder de niet-gebruikers is interesse gewerkt, want bijna een derde van de Nederlanders 20-65 heeft de intentie om een smart speaker aan te schaffen.

 

Voice - Jongeren interesse in smart speakers

Dit laat zien dat de grootste groei in Nederland op het gebied van voice nog moet komen: iets wat veel mogelijkheden biedt voor aanbieders van smart speakers. Google Home is hierbij het bekendst bij de consumenten, maar ook elektronicamerken die zichzelf al jaren hebben bewezen op het gebied van audio introduceren steeds meer slimme functies.

Merken spelen een belangrijke rol bij spraakbesturing
Functies die nu al veel worden gebruikt door middel van voice zijn met name het uitvoeren van zoekopdrachten en het aansturen van muziek. De smart speaker wordt door meer dan helft van de gebruikers ook gebruikt voor het aansturen van overige smart home apparaten.

 

Voice - Gebruik voice via smartphone

Wanneer consumenten zoekopdrachten uitvoeren, spelen merken ook een belangrijke rol. 40% van de Nederlanders vindt het (zeer) belangrijk dat merken actief zijn op het gebied van voice. Ook geven zij aan dat merken voor hen belangrijk zijn bij het zoeken naar producten en/of verkrijgen van productinformatie.

Nu spraakbesturing een steeds prominentere rol gaat spelen in ons leven, is er werk aan de winkel voor merken om hierin een sterke positie in te nemen en zich herkenbaar neer te zetten voor de consument.

 

Voice - Gebruik voice via smart speaker

Hoe kan je voice-search voor jouw merk stimuleren?
Voor merken geldt: hoe specifieker jouw communicatie is geoptimaliseerd voor voice, hoe beter. Denk hierbij aan de uitspraak van je merknaam, een specifiek soundlogo, de tone of voice van je spraakassistent et cetera.

De voorlopers op dit gebied zijn hier al ruimschoots mee gestart. Denk aan het nieuwe soundlogo van Mastercard dat wereldwijd is gelanceerd, of de sonic branding van Philips, gemaakt van samples van hun gloeilampen. Creativiteit is gewenst en consumenten moeten horen wie je bent om je te onthouden.

Om zoekopdrachten via voice te stimuleren is het essentieel om te zorgen dat jouw merknaam top-of-mind is. Daarnaast is inhoudelijke bekendheid belangrijk om relevantie te verhogen.

Het onderzoek van RTL BrandDeli laat zien dat de relevantie om jouw merkcommunicatie nu al aan te passen op voice hoog is voor alle merken. Ook wanneer de technologie en de kennis nog minder ver is, loont het om nu al te starten met testen om op de lange termijn te groeien.

Wanneer consumenten dan op zoek gaan naar informatie en producten via voice, is de kans groter dat zij direct jouw merknaam gebruiken in zoekopdrachten en niet alleen de naam van het product of de categorie.

* Dit artikel verscheen eerder op de website van MarketingTribune. Deze zomer werden de 3 customer journeys over smart-TV’s, smart huishouden en smart speakers & voice uitvoerig behandeld.
*
Lees hier deel 1 over Smart Huishouden.
* Lees hier deel 2 over Smart TV.